Kauppatorin lokkisota
Vuonna 2010 Helsingissä julistettiin lokkisota Kauppatoria piinaaville lokeille. Lokit olivat aiheuttaneet päänvaivaa jo pidemmän aikaa torimyyjille ja -kävijöille ja niiden häiritsevään käytökseen haluttiin puuttua.
”Lokeista aiheutuva riesa oli yltynyt Kauppatorilla vuosi vuodelta aggressiivisemmaksi. Lokit hyökkäilivät ruoka-annosten kimppuun ja toimivat röyhkeän pelottomasti. Pelättiin, että niistä aiheutuisi nokkimisvaurioita ja terveyshaittaa, kuten salmonellaa”, kertoo kehityspäällikkö Tommi Tapana Helsingin kaupungilta.
Lokkitilanteen ratkaisemiseksi aloitettiin aktiivinen kartoitustyö. Yhteistyön avainhenkilönä alusta alkaen toimineen ja nykyisin Anticimexillä kehityspäällikkönä työskentelevän Petri Metsälän johdolla Kauppatorille asennettiin verkkoa lokkien pysäyttämiseksi. Verkotukset tehtiin ruokakojujen yläpuolelle poikkeuksellisesti vaakatasoon estämään lokkien hyökkäykset.
Verkkojen rinnalla Kauppatorilla on kokeiltu myöhemmin myös muita torjuntamenetelmiä, kuten haukkaleijaa, äänilaitteita, sähkökiskoja ja lintupiikkejä. Metsälä kertoo, että lokit ovat oppivaisia ja tottuvat nopeasti erilaisiin karkotteisiin, joten lokkihaasteeseen on täytynyt hakea jatkuvasti uusia ja luoviakin ratkaisuja. Onpahan mietinnässä ollut jopa radio-ohjattavan haukan käyttäminen pelottimena.
Senaatintorin lokkisiimoitus
Vuonna 2020 lintutorjunnassa otettiin isoja kehitysaskelia, kun Senaatintorilla päätettiin kokeilla uudenlaista torjuntatapaa. Senaatintorin upouuden terassin yläpuolelle rakennettiin yhteensä 16 kilometrin verran siimaa estämään lokkien pääsy alueelle.
Hanke toteutettiin kolmen alan toimijan yhteistyönä, mutta vetovastuu oli Metsälällä. ”Senaatintorin lokkisiimoitus oli rohkea temppu, sillä vastaavan kokoluokan siimoituksia ei ollut toteutettu aikaisemmin. Siimoituksessa nähtiin kuitenkin paljon potentiaalia, sillä se on verkkoa kevyempi ja huomaamattomampi”, Metsälä sanoo.
Kuvassa Anticimexin Kari Saikko asennustyössä.
Projektin valmistuttua siimat todella osoittautuivat verkkoa toimivammaksi ratkaisuksi. Siimat mahdollistivat laajan alueen suojaamisen esteettisesti miellyttävällä tavalla ja vähensivät lokkien häiriköintiä. ”Senaatintorin siimoitus oli hieno ja ainutlaatuinen hanke, jonka vaikutukset näkyivät välittömästi. Saimme siitä erittäin hyvää palautetta”, kertoo Tapana.
Metsälä kertoo siimojen tehon perustuvan siihen, että lokit joutuvat hieman paniikkiin, kun ne lähestyvät siimoja. Siimojen luonnollinen heilunta näyttää lokkien silmissä vaaralliselta, eivätkä ne siksi uskalla lentää siimojen alle.
Onnistuneen projektin innoittamana Kauppatorin verkot purettiin ja korvattiin siimoilla seuraavana kesänä. Lisäksi siimoitukset laajennettiin Kasarmitorille ja Hietalahden torille.
Symterra - uuden ajan lintutorjunta
Kehitysyhteistyö jatkuu edelleen vilkkaana ja viimeisin esimerkki tästä on lintutorjuntaa monella tapaa mullistavan Symterran käyttöönotto Kaupunkitilojen kohteissa.
Symterra on innovatiivinen lintutorjuntajärjestelmä, jonka toiminta perustuu uudentyyppiseen lintujen häirintätekniikkaan. Järjestelmä muodostaa suojatulle alueelle elektromagneettisen kentän, joka hämmentää lintujen suunnistamista ja estää niitä laskeutumasta. Torjuntaratkaisuna Symterra on hyvin huomaamaton, eikä siitä aiheudu haittaa ihmisille, linnuille tai muille eläimille.
Metsälän ehdotuksesta Symterra -järjestelmää lähdettiin pilotoimaan kesällä 2023 Senaatintorilla sijaitsevan Torikortteleiden kesäterassin myyntikojuilla. Hyviä tuloksia aikaansaanut pilotti laajennettiin syksyn aikana vielä Teurastamolla sijaitsevaan kahvilaan. Järjestelmä asennettiin kahvilan oviaukkoon, sillä ongelmana oli jo pitkään ollut sisään lentävät pikkulinnut. Symterran ansiosta linnut ovat nyt pysyneet loitolla ja kokonaisuudessaan kokemukset järjestelmän toimivuudesta ovat olleet positiiviset.
Symterra asennettuna kahvilan oviaukon ympärille.
Ratkaisuhakuista lintujen torjuntaa
Pitkään jatkuneen yhteistyön aikana Helsingin Kaupunkitilojen hallinnoimilla alueilla on innovoitu monenlaisia lintutorjuntaratkaisuja ja viety niitä rohkeasti täytäntöön. Onnistuneen asiakaskokemuksen muodostumiseen on vaikuttanut tiivis ja avoin keskusteluyhteys sekä yhteinen tahto kehittää torjuntaa. ”Yhteistyö on hedelmällistä, kaksisuuntaista ja aidon ratkaisuhakuista. Kiitokset hienoista toteutuksista vuosien varrella”, päättää Tapana.